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南半球便り <その8>メルボルン訪問 (2021年3月15日)

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南半球便り

<その8>
メルボルン訪問(2021年3月15日)

本記事の内容は、在オーストラリア日本国大使館ウェブサイトより転載。他の号は下記より確認可能。
Web: www.au.emb-japan.go.jp/itpr_ja/bilateral_official_visits_jp.html

「死のロード」?

出張が続いています。2月中旬のダーウィンに始まり、3月は、ブリスベン、シドニー、メルボルンと続き、月末には西豪州のパースに赴く予定です。

阪神タイガース・ファンなら、夏の甲子園大会開催時期の「死のロード」を想起されるかも知れませんね。ホームグラウンドのキャンベラは盛夏を過ぎ、過ごしやすい秋の日差しと「そよ風の誘惑」(わかる人は同世代ですね!)に包まれているだけに、出張続きの身が恨めしく思えることもなくはありません。たまには、昔懐かしいオリビアを聞きながらジャスミン・ティーで癒やされたいものです。

オーストラリアの広大さ

それにつけても、出張のたびに感じるのは、豪州大陸の圧倒的な広大さです。

アメリカ合衆国からアラスカを除いただけの広さを誇るのだから当然でしょうか。ただ、5年間駐在したアメリカで広大さを感じるのは、中西部のトウモロコシ畑や、大平原、グランドキャニオンやネバダの砂漠を訪れた時でした。それに比べて豪州では、シドニーやメルボルンのような大都会でさえも、車で郊外に20-30分も走れば、人っ子一人見当たらない広大な牧場や原野が展開しています。とてつもないスケールを日常的に感じさせられるのです。

日本の20倍の国土も持ちながらも人口は5分の一。単純計算だと、人口密度は100分の一になります。日本人が100人住んでいる所に豪州では1人しか住んでいないことになります。道理で、人が少なく、スペースがふんだんに溢れているように感じられるのでしょう。

水素式典

今回のメルボルン出張のきっかけは、ビクトリア州で日本企業連合軍(川崎重工、Jパワー、岩谷産業、丸紅、住友商事等)によって進められている水素エネルギー・サプライチェーン(HESC)事業の式典に出席するためでした。

メルボルンから約160キロも離れたところにあるラトローブ・バレーにある壮大な褐炭田を視察したほか、褐炭田に近接している石炭ガス化・水素製造施設周辺で立ち上げ記念式典が行われました。連邦政府からテイラーエネルギー大臣、チェスター退役軍人大臣という2名の閣僚が出席された上、ビクトリア州政府からはパラス財務大他が出席。本事業に寄せる連邦政府、州政府双方の強い期待がひしひしと感じられた式典でした。

褐炭から取り出し、製造した水素をメルボルンの南東部75キロの場所に位置するヘイスティングスにトラックで輸送し、そこでマイナス253度で液化し、コンテナ船に積み込んで日本の神戸港まで運ぶ、という歴史的な大事業です。

気候変動問題への対応から二酸化炭素の排出量の抑制が強く求められる中、石炭を活用しつつも二酸化炭素の排出量を抑え、水素を新たな電力源として活用しようという、時代の最先端を行く壮大なプロジェクトでもあります。日豪間の従来の補完的な貿易関係に、新たなフロンティアを広げていく大きな意義があります。

梶山経済産業大臣のテレビ会議での祝辞に続き、私からも、挨拶を申し上げました(www.au.emb-japan.go.jp/files/100159638.pdf)。豪州側の祝辞の中で、「このような高度の技術と信頼を必要とするプロジェクトの相手は、日本しかいない。」との発言を聞いたときは、思わず深くうなずきました。

いずれ試験段階を越えて、商用化段階に入り、そして日豪経済関係の新しい黄金時代を切り拓いていくことを強く祈念して、視察を終えました。

サー・ロッドとの懇談

メルボルンに赴いた機会を利用して、長らく豪日経済委員会の豪州側会長を務めてこられたロデリック・エディントン卿とも意見交換をしてきました。英国航空のCEOやJ Pモルガン銀行の豪州・NZ会長を務めてこられた経歴からうかがえるように、長年のビジネストップの立場から日豪関係の現状や将来像について熱く語っていただいたのが、誠に印象的でした。

現在の両政府間の良好な協力関係を最大限に活用しつつ、どのようにして豪州における日本の存在感、日本における豪州の存在感を引き上げていくべきか、政治家同士の交流をどのように促進していくべきかなど、話題は尽きませんでした。

日本企業幹部との意見交換

シドニーと並んで、メルボルンには主要企業の支店があります。トヨタ、三菱商事、三井物産といった大企業は、豪州本社をメルボルンに置いています。そこで、長年私と苦楽を共にしてきた島田メルボルン総領事の計らいにより、主要企業の代表の方々10余名とじっくりと意見交換をさせていただきました。

「どうやって、豪州人に日本の高級車に乗ってもらうか。」、「水素自動車を普及させられるか。」、「日本のお茶やビールをいかにプロモートするか。」、「日本の住宅やビルの建設技術、さらには風呂の追い炊き機能やウォッシュレットをもっと普及させられないのか。」、「高級豪州ワインをもっと日本に輸出できないのか。」などなど、話題は実に多岐にわたりました。企業の方々からいくつもの貴重なご指摘やご要望をいただいたので、民・官の垣根を越えてオール・ジャパンで取り組んで参りたいと存じます。こういう前向きな話をしていると、出張の疲れなど吹き飛んでしまいます。

在オーストラリア日本国大使 山上信吾

やまがみしんご
東京大学法学部卒業後、1984年外務省入省。コロンビア大学大学院留学。茨城県警本部警務部長という異色の経歴を経て在英国日本国大使館公使、国際法局審議官、総合外交政策局審議官(政策企画・国際安全保障担当大使)、日本国際問題研究所所長代行を歴任後、17年国際情報統括官、18年経済局長。20年12月、在豪日本大使に着任。


News from under the Southern Cross

Edition 8
Visit to Melbourne (2021/3/15)

On the ‘Road of Death’?

You guessed it- I made another visit. In February it was Darwin and in March it was Brisbane, Sydney and Melbourne. And to top it all off, I’m planning a visit to Perth at the end of the month.

Fans of Japan’s ‘Hanshin Tigers’, a baseball club which is popular in the Kansai area, might be reminded of the so-called ‘Road of Death’. This is the one period of the year in summer in which the Tigers are unable to play on their home turf whilst it is used for Japan’s highly popular National High School Baseball Championship.

My own home turf of Canberra has already said farewell to summer and hello to the lovely autumn sunshine. It’s enough to make you want to stay home and ‘lay back, kick your shoes off, close your eyes’ (I’m hoping those of my generation will get the reference). How nice it would be to just relax with a few classics from Olivia Newton John and a nice Jasmine tea every once in a while.

The vastness of Australia

Travelling does, however, allow me to admire the sheer vastness of the Australian landscape. Perhaps that’s to be expected. Australia does, after all, boast a land mass on par with the United States excluding Alaska. I felt a similar sense of wonder when I visited the Midwestern cornfields, the Great Plains, the Grand Canyon, and the deserts of Nevada, whilst on my five year posting to the United States. The difference I feel is that in Australia, even in large cities such as Sydney and Melbourne, one can find themselves completely alone amongst vast farmland and wilderness just by driving twenty or thirty minutes out of the suburbs. This wondrous vastness can be felt on a daily basis.

Australia has over twenty times the land mass of Japan with just one fifth of the population. If you calculate that roughly, the population density is around one-hundredth that of Japan. In other words, one Australian has the land mass that one-hundred Japanese people share all to themselves. It’s no wonder then that it often feels to me as though there is so much space yet so few people.

Hydrogen project commencement ceremony

The impetus for this visit to Melbourne was an invitation to attend the commencement ceremony of the Hydrogen Energy Supply Chain Project (HESC) in Victoria, a project which is being driven by a consortium consisting of Kawasaki Heavy Industries, J Power, Iwatani Sangyo, Marubeni, and Sumitomo Corporation.

I visited an enormous brown coal bed and attended the commencement ceremony which was held at a coal gasification and hydrogen production facility in Latrobe Valley, located about 160 kilometers outside Melbourne. I was joined by federal Energy Minister Angus Taylor and Veterans’ Affairs Minister Darren Chester, as well as Victorian Treasurer Tim Pallas. The ceremony left me with a strong sense of just how great the expectations from both the federal and state governments for this project are.

In what will be an enormous, historic undertaking, hydrogen produced from brown coal is to be transported by truck to Hastings (located 75 kilometres to the south-east of Melbourne). There it will be liquefied at a temperature of minus 253 degrees, before being shipped in an innovative, world-first carrier to Kobe, Japan.

This cutting-edge project is a pioneer of our times. As the need to reduce carbon dioxide in order to address climate change intensifies, the project aims to use hydrogen as a new energy source, utilising coal in a low-emissions manner.
It also signifies the expansion of Japan and Australia’s traditional complementary trading relationship into a new frontier.

After a congratulatory speech presented by Japanese Economy, Trade and Industry Minister Kajiyama via video link, I also expressed my warm congratulations (www.au.emb-japan.go.jp/files/100159638.pdf). I found myself
nodding in agreement when I heard the Australian side express the sentiment that ‘Japan is the only country that Australia can partner with in a project that requires such advanced technology and trust’.

I concluded my visit by expressing my deep hope that the project would successfully pass its test phase and move onto commercialisation, creating a new golden era for Japan-Aussie relations.

Meeting with Sir Rod

I took the opportunity to travel on to Melbourne, where I exchanged candid views with Sir Roderick Eddington, who has long served as the Australian Chairman of the Australia-Japan Business Cooperation Committee.

I was particularly struck by his deep understanding of the business landscape. Having spent a successful career as the CEO of British Airways and the Chairman of JP Morgan Bank in Australia and New Zealand, he spoke persuasively and passionately about the current circumstances of the Japan-Australia relationship and his vision of its future.

We had endless topics to discuss, including; ‘How could Japan’s presence in Australia and Australia’s presence in Japan be increased while making the most of our great government-togovernment relations today?’, and ‘How could further exchange be encouraged between our politicians?’

Discussions with Japanese executives

Just as with Sydney, Melbourne too is home to many branches of major Japanese companies. For some major companies, including Toyota, Mitsubishi Cooperation and Mitsui & Co, Melbourne is also the location of their Australian headquarters.

Therefore, with the help of Consul General Shimada, with whom I have shared many ups and downs with over the years, I exhaustively exchanged opinions with over ten representatives of major Japanese companies.

Our conversation was truly diverse. We covered topics like; ‘How can we make Japanese luxury cars more appealing to Australians?’, ‘How could we make hydrogen cars commercially available?’ and ‘Could Japanese construction technology
used to build residential houses and commercial buildings in Japan become more prominent in Australia?’. We also discussed topics such as ‘How can we make technology which is popular in Japan, such as reheating baths and washlets, known to Australians?’ and, ‘Could we import more fine Australian wine to Japan?’.

Having received so many valuable insights and requests from the Japanese business leaders, I am determined to do my utmost to undertake tasks with ‘all-Japanese’ teamwork between Japanese leaders in both the public and private sectors.

These discussions filled me with such excitement for the future that the weariness from my travels just evaporated away.

YAMAGAMI Shingo – Ambassador of Japan to Australia

YAMAGAMI Shingo
Upon graduating from the University of Tokyo, he joined the Ministry of Foreign Affairs of Japan in 1984. He also studied at the Graduate School of Columbia University. His overseas assignment includes Washington D.C., Hong Kong, Geneva and London. After being seconded to the National Police Agency and the Japan Institute of International Affairs, he assumed the role of Director-General of the Intelligence and Analysis Service and then Director-General of the Economic Affairs Bureau. In December 2020, he was dispatched to Canberra as Ambassador to Australia.

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